Baggrund
Scratch er et programmeringsværktøj, hvor du bygger dit program ved at
samle nogle kode-blokke, der kan styre både lyd og billeder. Programmerne er primært spil,
og når de eksekveres, så noget kommer til at ske indenfor rammerne af det programmerede.
I forhold hertil er Unity et skridt op. Unity giver dig mulighed for at udvikle spil,
der kan afvikles på alle tænkelige platforme: Windows, Mac OS X, mobile enheder og
spillekonsoller som fx. Playstation.
Med SmallBasic kan programmeringen drejes hen mod applikationer, der benytter en stor
del af de feautures, der allerede findes i Windows - hvor der med et intelligent udviklingsmiljø
hurtigt kan skabes kraftfulde applikationer. SmallBasic er designet til at kunne afvikles på
en platform med et meget lille krav til hardware
Deltagere
Kurset henvender sig dig, der skal introduceres til programmering - og som hurtigt skal have
indblik i de muligheder, der åbner sig for at programmere både spil og lave værktøjer, der kan
bruges til støtte og hjælp i løsningen af de daglige opgaver
Mål
Kurset giver dig praktisk viden om programmering, hvor de faciliteter, begreber
og grundlæggende elementer, der er knyttet hertil, bliver sat i perspektiv.
Efter kurset vil du have programmeret spil og løst nogle af de udfordringer, der findes i
relation til automation af trivielle opgaver
Indhold
Afhængig af dine forudsætninger, vil der være større eller mindre fokus på
- scratch
- programopbygning/-struktur
- sprites
- hændelser
- bevægelse
- kostumer
- lydeffekter
- variable
- betingelser
- operatorer
- registrering
- Unity
- game objects
- textures + sprites
- assets og assetstore
- layers og tags
- scripting
- prefabs
- collision detection
- players & spawns
- forskellige builds
- SmallBasic
- integrated development environment
- input / output
- variable
- betingelser
- operatorer
- subrutiner
- scope
- GUI + options
- Objects, Methods
- Built-ins
Kurset foregår som et samspil mellem teoretiske indlæg og praktiske øvelser.
Praktisk
Retur til kursusoversigt
|