Baggrund
Scratch er et programmeringsværktøj, hvor du bygger dit program ved at
samle nogle kode-blokke, der kan styre både lyd og billeder. Programmerne er primært spil,
og når de eksekveres, så noget kommer til at ske indenfor rammerne af det programmerede.
I forhold hertil er Unity et skridt op. Unity giver dig mulighed for at udvikle spil,
der kan afvikles på alle tænkelige platforme: Windows, Mac OS X, mobile enheder og
spillekonsoller som fx. Playstation.
Afhængig af kursisternes forudsætninger, så indeholder kurset et tredie niveau, nemlig med
programmering af en Edison robot
Dette sker med anvendelse af EdBlocks, EdScratch og/eller EdPy - alle tre programmeringssprog
erstatter EdWare, der var det originale programmeringssprog til at styre en Edison robot.
(EdWare er faktisk stadig tilgængelig, men opdateres dog ikke længere)
Deltagere
Kurset henvender sig dig, der skal introduceres til programmering - og som hurtigt skal have
indblik i de muligheder, der åbner sig for at programmere både spil og lave værktøjer, der kan
bruges til støtte og hjælp i løsningen af de daglige opgaver
Mål
Kurset giver dig praktisk viden om programmering, hvor de faciliteter, begreber
og grundlæggende elementer, der er knyttet hertil, bliver sat i perspektiv.
Efter kurset vil du have programmeret spil og løst nogle af de udfordringer, der findes i
relation til automation af trivielle opgaver
Indhold
Afhængig af dine forudsætninger, vil der være større eller mindre fokus på
- scratch
- programopbygning/-struktur
- sprites
- hændelser
- bevægelse
- kostumer
- lydeffekter
- variable
- betingelser
- operatorer
- registrering
- Unity
- game objects
- textures + sprites
- assets og assetstore
- layers og tags
- scripting
- prefabs
- collision detection
- players & spawns
- forskellige builds
Kurset foregår som et samspil mellem teoretiske indlæg og praktiske øvelser.
Praktisk
Retur til kursusoversigt
|